Homöopathische Medikamente müssen in den USA zukünftig mit einem Hinweis, dass sie nicht wirken beschriftet sein

Die Federal Trade Commission, welche unter anderem für Verbraucherschutz in den USA zuständig ist, hat erlassen, dass Homöopathika mit einer Beschriftung versehen werden müssen die besagt, dass das Präparat keine Wirkung hat. Sollten die Hersteller allerdings beweisen können, dass ihr Produkt doch wirkt, so können sie auf den Hinweis verzichten.

independent.co.uk/news/science/homeopathy-treatments-must-be-labelled-to-say-they-do-not-work-us-government-orders-a7429776.html

  1. #1 von Skydaddy am 22. November 2016 - 09:10

    Das wird sich recht einfach umgehen lassen, in dem die Hersteller Formulierungen wählen, wie ich sie in Deutschland schon gesehen habe:

    „Wird traditionell gegen XXX oder für YYY verwendet.“

    Es wird also gar nicht tatsächlich behauptet, dass das Zeug wirkt.

    Ich weiß nur nicht, ob die im Artikel genannten Hinweise auch in diesen Fällen angebracht werden müssen.

    Hier die Policy aus dem Originaldokument:

    [T]he promotion of an OTC [over-the-counter, also frei verkäuflich] homeopathic product for an indication that is not substantiated by competent and reliable scientific evidence may not be deceptive if that promotion effectively communicates to consumers that:

    (1) there is no scientific evidence that the product works and

    (2) the product’s claims are based only on theories of homeopathy from the 1700s that are not accepted by most modern medical experts.

    To be non-misleading, the product and the claims must also comply with requirements for homeopathic products and traditional homeopathic principles. Of course, adequately substantiated claims for homeopathic products would not require additional explanation.

    Perfunctory disclaimers are unlikely to successfully communicate the information necessary to make claims for OTC homeopathic drugs non-misleading. The Commission notes:

    • Any disclosure should stand out and be in close proximity to the efficacy message; to be effective, it may actually need to be incorporated into the efficacy message.

    • Marketers should not undercut such qualifications with additional positive statements or consumer endorsements reinforcing a product’s efficacy.

    • In light of the inherent contradiction in asserting that a product is effective and also disclosing that there is no scientific evidence for such an assertion, it is possible that depending on how they are presented many of these disclosures will be insufficient to prevent consumer deception. Marketers are advised to develop extrinsic evidence, such as consumer surveys, to determine the net impressions communicated by their marketing materials.

    • The Commission will carefully scrutinize the net impression of OTC homeopathic advertising or other marketing employing disclosures to ensure that it adequately conveys the extremely limited nature of the health claim being asserted. If, despite a marketer’s disclosures, an ad conveys more substantiation than the marketer has, the marketer will be in violation of the FTC Act.

  2. #2 von Christian am 22. November 2016 - 09:53

    Nichts drin, nichts dran!
    Kann gar nicht wirksamer als Placebos sein.

  3. #3 von parksuender am 22. November 2016 - 11:23

    Zusätzlich fehlt noch der Warnhinweis, dass bei Entsorgung der Globuli im Abfluss das Trinkwasser potentiell gefährdet ist (Ironie Ende)

  4. #4 von deradmiral am 22. November 2016 - 13:51

    Wird es auch Warnhinweise an Kirchenportalen geben?

  5. #5 von uwe hauptschueler am 22. November 2016 - 14:26

    @ Admiral: ich wäre dafür. Z.B.
    Der Besuch von Betbuden gefährdet ihre geistige Gesundheit.

Sag uns deine Meinung

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s